Saturday, January 29, 2011

Main Doh

PERMAINAN DOH

• PENGENALAN
Permainan doh melibatkan penggunaan otot-otot halus pada bahagian jari tangan kanak-kanak dan meningkatkan kemahiran koordinasi mata dengan tangan.

• PERKEMBANGAN KANAK-KANAK
Kepentingan permainan doh untuk perkembangan kanak-kanak ialah:
o Memberi kebebasan dan peluang untuk berfikiran kreatif dan kritis.
o Memperkembangkan daya kreativiti dan imaginasi mereka.
o Menggalakkan semangat kerjasama dalam kalangan mereka.

Kemahiran, sikap dan pengetahuan yang boleh diperolehi melalui permainan doh adalah seperti berikut:

1. Kemahiran
 Koordinasi motor halus
 Menjalankan eksperimen
 Menyelesaikan masalah
 Bersosialisasi
 Berbahasa
 Mereka cipta
 Matematik
 Kreativiti dan imaginasi

2. Sikap
 Bekerjasama
 Kolaboratif
 Berkeyakinan
 Bertolak ansur
 Berdikari
 Hormat-menghormati
 Menghargai hasil dan pendapat orang lain
 Sabar

3. Pengetahuan
 Konsep matematik
 Bahasa dan literasi

• SUMBER / BAHAN
Doh yang digunakan mestilah mempunyai ciri-ciri yang berikut:
 Murah dan mudah diperolehi
 Berwarna-warni
 Selamat digunakan


• PENGURUSAN
Guru perlu menitikberatkan aspek-aspek berikut dalam menguruskan permainan doh:
 Kawasan lapang dan beralas (karpet dan tikar mengikut keperluan untuk menjaga kebersihan).
 Menyediakan rak / para yang telah berlabel dengan nama bahan-bahan yang disimpan.
 Menyusun bahan-bahan supaya mudah diakses oleh murid.
 Menerangkan peraturan-peraturan penggunaan doh seperti tidak boleh memasukkan ke dalam telinga, mulut, dan sebagainya.
 Bahan-bahan perlu diselenggarakan dari semasa ke semasa supaya sentiasa selamat dan tidak berbahaya.

• PERANAN GURU
Peranan guru dalam aktiviti permainan doh ialah:
 Bertidak sebagai fasilitator dan pakar rujuk.
 Menerangkan rutin dan peraturan aktiviti dari semasa ke semasa.
 Menunjuk cara / demonstrasi.
 Melibatkan diri secara aktif dalam permainan doh bersama murid.
 Merancang dan menyediakan bahan-bahan tambahan dari semasa ke semasa.
 Peka pada minat murid terhadap jenis-jenis peralatan / aktiviti.







• CARA-CARA MEMBUAT DOH
1. Cara Membuat Doh Segera

o Bahan-bahan
300 gram tepung gandum
300 gram garam halus
200 ml air
30 ml / 2 sudu besar minyak masak

o Cara-cara Membuat
1. Gaul tepung dan garam sehingga sebati.
2. Masukkan minyak sayur.
3. Apabila sebati, masukkan air dan uli sehingga menjadi doh.
4. Simpan di dalam peti sejuk selama 1 jam.
5. Doh sedia untuk digunakan.
6. Jika ingin membuat doh yang berwarna, campurkan dengan warna yang disukai.
7. Doh ini boleh dibentuk dan dibakar mengikut aktiviti yang dijalankan.
8. Jika hendak dibakar di dalam oven, oven mestilah dengan kepanasan 350 darjah celcius selama 45 minit.

2. Cara Membuat Doh yang Dimasak

o Bahan-bahan
1 cawan garam halus
2 cawan tepung gandum
4 sudu the cream of tartar
2 sudu besar minyak masak
2 cawan air
Sedikit pewarna makanan

o Cara-cara Membuat
1. Masukkan kesemua bahan ke dalam kuali sambil dikacau.
2. Tambahkan pewarna ke dalam adunan.
3. Masak dengan api yang sederhana sambil dikacau selama 3-5 minit.
4. Kacau sehingga doh menjadi sebati.
5. Sejukkan dan letakkan di dalam bekas kedap udara.
6. Simpan di dalam peti sejuk sehingga hendak digunakan.



LAporan Amali

Alat:

1. Doh berwarna merah, biru, kuning dan hijau.
2. Acuan bentuk binatang dan bintang.
3. kadbod













Pelaporan

Kumpulan 1



Main Doh

Melalui aktiviti yang telah dijalankan, kumpulan 1 dapat menyediakan pelbagai jenis kuih dengan menggunakan doh. Mereka telah mencipta beberapa jenis kuih iaitu ladu, karipap, muruku dan sebagainya. Melalui aktiviti ini juga, mereka dapat mengeratkan lagi hubungan sesama mereka serta dapat menerapkan daya kreatif dan estetika..


Gabungan kumpulan 2 talah menghasilkan berbagai jenis kuih seperti burger, donat, keropok lekor dan sebagainya. Kumpulan ini berasa amat serronok bermain doh kerana permaianan ini boleh meningkatkan daya pemikiran dan cetusan idea-idea yang menarik





Kumpulan 3 sangat beminat untuk bermain dengan doh. Mereka amat tekun bermain doh kerana mereka dapat meluahkan apa yang ada dalam fikiran mereka. Mereka teleh membuat donat, karipap, biskut bintang dan kuih gajah. Menurut mereka, kuih gajah tidak pernah dimakan atau dilihat oleh mereka namum mereka mencipta sendiri kuih tersebut malalui daya kreativiti mereka.

Dari segi cetusan idea, kumpulan 4 dapat berkongsi idea kreatif bersama ahli kumpulan. Mereka telah mencipta banyak jenis kuih-muih yang dihasilkan menggunakan doh

No comments:

Post a Comment